söndag 3 januari 2016

Flätstickad mössa till mig.

Lagom till att kylan kom förra gången, ett par dagar i början av december stickade jag en mössa till mig själv.
Inte för att jag saknade mössor utan för att prova min flätsticka.
Jag har förut använt en strumpsticka och det har fungerat men så köpte jag ett paket med fätstickor i olika storlekar.

Vilken skillnad!

Så här stickade jag min mössa.
Garn; Vikingraggen  kort rundsticka st 5
Lägg upp 92 m
Sticka runt hela tiden.
*2 räta, 2 aviga, 6 räta, 2 aviga*
Upprepa *-* varvet runt.
Jag stickade fem varv sen gjorde jag en fläta över de 6 räta maskorna så här:
Sätt tre maskor på flätsticka framför arbetet. Sticka de tre nästa maskorna som vanligt. Sticka de tre maskorna från flätstickan.
Sen stickade jag *-* i nio varv och ett nytt varv med en fläta.

Jag minskade när mössan var 21 cm hög då var den lagom till mig.
Minska 12 m jämt fördelat varje varv i 7 varv. Sy ihop resterande m i toppen.

Jag sydde på en fuskpälsboll och är jättenöjd med resultatet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar