fredag 13 september 2013

Plommonsylt för första gången

Mitt livs första plommonsylt som jag kokat själv. Tokstolt och aningens mallig samtidigt som jag ångrar att jag inte provat tidigare.
Varmt, kladdigt och pilligt var det innan förvandlingen från plommon i påse via grytan blev resultatet - en alla tiders god plommonsylt/ marmelad
.
Gubbas plockade 6 kg plommon i en god väns trädgård, jag stod förvisso och hejade på men klättra på stege är inte det bästa jag vet. Vännens fru hejade också på men det var mest för att han skulle plocka mera så hon slapp så mycket att ta hand om.
Efter att ha gogglat om hur man gjorde upptäckte jag hur enkelt det egentligen ser ut att vara enligt receptsajterna. Men de glömde tala om hur varmt och kladdigt det blir ;)
Recept som följer: 2,5 kg skalade och urkärnade plommon blandades med 1,5 kg syltsocker. Koka allt i ca 5 minuter och skumma sen väl. För att kolla om sylten har den konsistens man vill ha , lägg lite på en assiett som får kallna i kylskåpet. Mums, häll sedan upp sylten i varma burkar.
Vips, massa fina burkar fyllda med plommonsylt eller plommonmarmelad, får se hur det blir.

2 kommentarer:

  1. Å vad gott, det var länge sedan jag gjorde det. Ha en fin helg Karin

    SvaraRadera
  2. Jag kokar plommonmarmelad varje år för det är en riktig favorit här! Har ett recept som kokas med vanligt socker och ganska länge, så den blir mörk och fast.
    När den är klar rör jag ner hackade valnötter!
    Supergott! Men det är verkligen ett kladdigt projekt!
    Nu får du njuta av den goda marmeladen till helgfrukosten!
    Kram
    M.E

    SvaraRadera